Тол тарифите са предмет на обществено обсъждане

Тол тарифите са предмет на обществено обсъждане

Автор: Shutterstock

  • Предвижда се някои от пътищата да останат безплатни за тежкотоварните превозни средства
  • Превозните средства, използвани за местни доставки, остават с пъти по-ниска тол такса спрямо други европейски тол системи

Задълбочаването на търговските взаимоотношения, в рамките на ЕС и с нейните основни търговски партньори, доведе до сериозно увеличение на трафика от и през територията на България. Разходите за поддръжка и необходимостта от осъвременяване на пътната инфраструктура непрекъснато се увеличават. Всичко това, както и завишените изисквания на ползвателите на републиканската пътна мрежа към качеството и безопасността ѝ, изисква решението на МРРБ за промяна на модела на финансиране.

Световно признатият най-справедлив модел за разпределяне на тежестта на разходите за поддръжка на пътната мрежа е тол таксуването. Принципът, на който е базиран той, е „който руши, замърсява и ползва повече - плаща повече”. Спазвайки тези правила и модел, въвеждането на тол системата в България е належаща реформа. Тя ще осигури дългосрочно решение за справедливо финансиране на поддръжката, изграждането и подобряването на пътната инфраструктура у нас.

Планира се обхватът на таксуваните пътища в България да включва 10 800 км от общо 20 000 км републиканска пътна мрежа. Това са магистрали, първокласни пътища, а също и някои второкласни и третокласни пътища в добро състояние.

МРРБ предвижда почти 30 000 км от пътищата да останат безплатни за тежкотоварните превозни средства. Това са 10 000 км от републиканската пътна мрежа и 20 000 км от общинските пътища.

Световната банка (консултант по проекта за изграждане на системата) предлага цените на тол таксите в България да са около и под средните за Европа. Те ще са ниски за тежкотоварните автомобили от 3,5т. и 12т. и средни за тези над 12т. За автобусите е предвидена сравнително ниска тарифа, като очакваните приходи от тях ще са същите като от досегашната винетна такса.

Като вторичен ефект от въвеждането на тол системата може да се очаква повишаване на ефективността на превозите и подобряване на емисионните характеристики на ППС.

Според разчетите на Световната банка и предложените тарифи, въвеждането на тол системата би могла да повлияе минимално върху цените на основните продукти. Изследванията върху други тол системи след въвеждането им показват реално увеличение от само 0.15%.

Предложените тарифи за тол таксуването ще бъдат обсъдени на експертно ниво и в диалог с превозвачите, като ще бъдат обхванати всички гледни точки, ключови параметри и влиянието, което те ще окажат.

 

 

  • 27-05-2019

Тол таксата ще се определя от класа на пътя, изминатото разстояние, категорията, емисионния клас и броя на осите на ППС. ИТС АД ще предложи модерно технологично решение за заплащане на пътни такси у нас

  • 13-04-2019

Бордовото устройство е уред от последно поколение и е базирано на GNSS технология (Глобална навигационна сателитна система). В паметта му се въвеждат данните за автомобила - категория, регистрационен номер, брой оси, емисионен клас и др.

  • 12-04-2019

Отчитането на изминатото разстояние ще се осъществява чрез бордови устройства. Технологичното решение, което ИТС АД (Интелигентни трафик системи АД) ще осигури за ползвателите на тол системата, включва най-новите разработки в областта на електронното таксуване, които целят да оптимизират процеса, да подобрят услугата и да улеснят шофьорите.

Ние използваме "бисквитки"

"Бисквитките" ни помагат да предоставяме услугите си. С използването на услугите ни приемате, че можем да използваме "бисквитки".

English